Digitala läxförhör och prov
Här är en film du kan visa för eleverna: Logga in för att göra prov på Gracias
Det finns fyra olika varianter av prov/läxförhör som också alla finns som övningar.
-
Minitester: De har samma uppgifter som i övningsvarianten men uppgifterna kommer alltid i olika ordning.
-
Lucktexter: Eleverna övar först och gör sedan ett prov/läxförhör med samma luckor i texten som i övningen. Provvarianten är utformat så att inlärning sker. De ord/uttryck eleverna skriver rätt gulfärgas (Ja, jag hade rätt!) och de som blev fel kommer rödfärgade och korrigerade (Okej, nu vet jag och lär mig det till nästa gång).
- Översätt: Detta prov finns också i en övningsvariant med samma innehåll. Oftast är också Lyssna-
övningen i varje kapitel identisk med Översätt. På så sätt kan eleverna först öva på hörförståelse av
uttrycken, sedan på att skriva dem och som avslutning, om du så vill, göra ett digitalt läxförhör/prov.
Uttrycken finns också med i kapitelkommentarerna i de digitala LH om du vill kopiera in dem på din
sida med arbetsmaterial för eleverna.
-
Blandade övningar: Ligger längst ner på provsidorna och består alltid av 50 % av övningarna som eleverna har arbetat med i övningsvarianten. Observera att Blandade övningar inte fungerar på alla datorer/läsplattor. Låt dina elever pröva.
De digitala läxförhören och proven är tänkta att minska den tid du lägger
ner på rättning. Dina elevers resultat lagras i en mycket lättanvänd
databas som endast du som undervisande/ansvarig lärare har tillgång till.
För att kunna använda dig av proven köper du en licens för Gracias 6-9 lärarwebb
(300kr/licens/år). Du kan köpa den på samma sätt och ställe som du köper in
vanliga tryckta böcker.
Här ger vi olika exempel på hur du kan använda de digitala läxförhören och
proven (som alla finns i två versioner, en övningsvariant och en
provvariant).
Som läxförhör
När ni är färdiga med t.ex. kapitel 6 i Gracias 7 kan du ge kapitlets lucktext och/eller kapitlets två minitest som (del av ett) läxförhör. Men du bör givetvis informera eleverna om vilka digitala tester du kommer ge så att de kan öva.
För allmän uppföljning/kontroll av hur eleverna arbetar
När du går igenom planering och tidsplan för arbetet med ett eller flera
kapitel kan du ge eleverna i uppdrag att under arbetsperioden göra olika
lucktextprov och minitester med vissa miniresultat. När eleverna tycker att de har övat
tillräckligt gör de minitesterna under lektionerna eller hemma, på dator,
läsplatta eller smartphone och du får utan rättningsarbete kontroll på att
eleverna kontinuerligt lär sig nya saker och inte bara satsar på en
periods avslutande prov. Elever som behöver repetera mycket kan du ge i uppgift att göra repetitionsvarianten av ett antal lucktexter.
Som en del av ett större prov
Läs ett konkret förslag om detta nedan.
För individuell uppföljning
Du kan inför t.ex. utvecklingssamtalet söka på en elevs namn och ta fram
och skriva ut hens samtliga provresultat under läsåret.
Du kan också ge en elev konkreta mål. Om t.ex. bristande hörförståelse
hindrar hen från att få ett högre betyg kan hen öva på och sedan göra ett
par Minitest: hörförståelse som omprov. Alternativt ett par Minitest:
ordkunskap och/eller lucktexter om läsförståelsen eller ordförrådet är skralt.
Om en elev har allmänt svårt med spanskan kan du be hen att göra repetitionsvarianterna av ett antal lucktexter för att på så sätt höja sin lägstanivå.
Lgr 11 och de digitala proven
Att arbeta i enlighet med Lgr 11 innebär att vi prövar elevernas
kunskaper/färdigheter på flera olika sätt. Därför finns det i de tryckta
lärarhandledningarna och lärarwebbarna till Gracias olika typer av prov:
Skriftliga prov, läs- och hörförståelseprov samt prov i muntlig färdighet.
De digitala läxförhören och proven prövar elevernas baskunskaper och
minskar den tid du lägger ner på rättning.
Ett förslag: En kombination av digitalt prov och prov med papper + penna.
-
Eleverna gör ett eller flera digitala prov/läxförhör.
-
När eleverna är färdiga med den digitala delen får de ett papper med
ytterligare uppgifter som de arbetar med på papper och lämnar in. Den
här provdelen kan innehålla några skrivuppgifter, t.ex. att skriva en
dialog, en kortare berättande text eller ett längre meddelande som du
sedan rättar på vanligt sätt. Här prövar du elevernas förmåga att
använda sina kunskaper i sammanhang. Pappersdelen av provet kan vara
ganska begränsad eftersom du redan har kollat elevernas baskunskaper
digitalt.
-
Du rättar pappersprovet och skriver där in det digitala resultatet och
lämnar ut till eleverna.
-
De elever som inte klarar den digitala delen tillräckligt bra kan arbeta
mer med övningsvarianten av provet, så att de ser vilka saker de gör fel
på. Därefter gör de provvarianten en gång till direkt om lektionstiden
räcker. Alternativt gör de omprov nästkommande lektion – utan att du har
behövt lägga extra tid på rättning.